Een initiatief van sloeproeienNL

Veiligheid aan boord


Vaak beseffen we niet goed genoeg dat er aan boord van de sloep onveilige situaties zijn of kunnen ontstaan. De stuurman is verantwoordelijk voor de veiligheid van zijn bemanning, en kan door een goede inschatting van de omstandigheden risico's beperken;

 

  • De stuurman bepaalt altijd of er wel of niet gevaren kan worden. Onderschat nooit de (weers)omstandigheden! 
  • Zorg voor voldoende en juiste uitrusting aan boord. 
  • Zorg ervoor dat minimaal twee andere opvarenden naast de stuurman weten wat zij/hij moeten doen mocht de stuur iets overkomen. 
  • Als de sloep stil ligt aan de kant of langszij een andere boot, nemen we de dollen uit de dolhouders. Hiermee voorkom je dat iemand op een dol kan vallen met ernstig letsel tot gevolg. 
  • Zorg dat de bemanning bekend is met te nemen maatregelen bij een calamiteit. Men moet de noodsignalen kennen. 
  • De stuurman draagt bij voorkeur een (zelfopblazend) reddingsvest, zeker in de koude periode najaar/winter/voorjaar. Zie pagina 'reddingsvesten'
  • Zorg dat de bemanning weet wat te doen bij onverhoopt omslaan of vol water slaan van de sloep. 
  • Zorg dat tijdens het roeien alle landvasten, lijnen etc netjes opgeschoten, zonder knopen en klaar voor gebruik zijn. Idem voor fenders. 
  • Roei je in het donker? Zorg dat je zichtbaar bent! Zorg voor de juiste navigatieverlichting, ken de noodsignalen en zorg voor een extra zaklamp om deze noodsignalen te kunnen geven. Neem in het donker altijd reddingsvesten mee! Of beter; trek de reddingsvesten aan bij roeien in het donker. Zie pagina 'reddingsvesten'
  • Tijdens wedstrijden is aan boord hebben van reddingsvesten verplicht, maar waarom zou je ze tijdens trainingen ook niet aan boord hebben? Tijdens een groot deel van het jaar zijn de watertemperaturen (te) laag, en kan iemand die overboord slaat snel onderkoeld raken. De stuurman kan altijd een reddingsvest dragen, en losse vesten om snel achter iemand aan te gooien in het water is geen overbodige luxe. 
  • Zorg voor EHBO kennis & materialen aan boord, waaronder reddingdekens voor alle bemanningsleden waarmee je een persoon kunt beschermen tegen onderkoeling of oververhitting. 
  • Zorg voor een reservevoorraad water aan boord, tijdens warme zomerdagen kan een tekort aan water ernstige gevolgen hebben. 
  • Inspecteer regelmatig de sloep en let op loszittende delen, scherpe randen etc. Zorg dat deze gerepareerd, beschermd en/of vervangen worden. 
  • Voorkom uitglijden aan boord, en breng antislip aan op die plaatsen waar mensen ook lopen. Controleer ook regelmatig de steiger, en zorg dat deze schoon en veilig is. 
  • De stuur moet toezien op veilig bewegen aan boord, dus nooit van de kant in de sloep springen, nooit rennen aan boord, en altijd één hand voor jezelf en één hand voor het schip, dus geen materialen met twee handen rondsjouwen aan boord. 
  • Overweeg het meenemen van een marifoon (hiervoor is wel een certificaat nodig), zodat scheepvaart snel is op te roepen bij een calamiteit. Op open water en water met veel scheepvaart geen overbodige luxe! 
  • Stop je mobiele telefoon in een waterdichte hoes of case, en voorzie deze van een drijver. 
  • Het wettelijk toegestane alcoholpromillage voor schippers bedraagt 0,5 promille en geldt voor alle schippers en voor degenen die aan het roer staan. Iedereen die een schip bestuurt moet scherp en alert zijn. Ga voor zeker en drink geen alcohol als stuurman van een sloep, je hebt de verantwoording voor 6 tot 12 overige opvarenden en alle andere schepen in je buurt!

 

Voor meer tips, download onderstaande .pdf

 

Veiligheid Aan Boord
PDF – 782,0 KB 88 downloads