Een initiatief van sloeproeienNL

Zichtbaarheid


Als is de sloep waar je in roeit een 14-riems B2 sloep, besef goed dat de zichtbaarheid van de sloep niet vanzelfsprekend is. Sterker nog, er zijn situaties waar iedere sloep of klein schip nauwelijks of niet zichtbaar is. Grote schepen hebben een dode hoek waarin niets te zien is. In het donker is onderscheid tussen lichten op de wal en (navigatie)lichten op schepen soms erg lastig, zelfs voor ervaren stuurlieden. Er kan onverwacht mist komen opzetten. Een goede stuur houdt rekening met deze situaties, of weet wat hij moet doen mocht hij onverwacht in zo'n situatie terecht komen. Algemeen geldt dat situaties waar risico is op slechte zichtbaarheid voorkomen moeten worden. Verder dient de stuur kennis te hebben van navigatieverlichting en is een radarreflector aan boord geen overbodige luxe. Je kunt tegenwoordig zelfs portable AIS zenders kopen, waarmee jouw positie op de radar van andere schepen verschijnt. Echter deze dure apparatuur vraagt ook de nodige stroomvoorziening en is dus minder geschikt voor een roeisloep of -boot.  


Dode hoek

Grotere schepen, en zeker lege vrachtschepen, hebben een aanzienlijke dode hoek. Voorkom ten alle tijde dat je in deze hoek terecht komt met een roeisloep of -boot. De schipper of kapitein ziet je niet, met alle risico's van dien. Dus nooit voor een groot schip langs oversteken bij twijfel! 


Radarreflector

Volgens het technisch reglement van de FSN behoort een radarreflector tot de aanbevolen uitrusting van een roeisloep. Een polyester of houten roeisloep of -boot is nauwelijks zichtbaar voor een radar. Een reflector vergroot de zichtbaarheid van een roeisloep of -boot aanzienlijk, en beperkt de risico's bij het varen in het donker of bij motregen en/of opkomende mist. Er zijn twee typen reflectoren, de passieve en actieve. Radarreflectoren zijn in vele soorten en maten te koop. Erg populair is de buisreflector. Kan handig aan bijvoorbeeld de vlaggenstok worden gemonteerd, is compact dus lijkt ideaal op een sloep. Helaas... een buisreflector werkt niet! De Waterkampioen heeft in 2008 in samenwerking met de KNRM diverse reflectoren getest, en hier kwamen slechts twee goede opties uit de test;  de conventionele (passieve) achthoek, echter door de de vorm is het heel belangrijk hoe die gemonteerd wordt om de werking niet negatief te beïnvloeden, niet praktisch op een sloep. De andere optie is de (passieve) Trilens, die helaas niet meer te koop is. De Echomax is ook een goede passieve reflector. Actieve reflectoren presteren het beste, maar hebben stroomvoorziening nodig, en zijn hiermee dus minder praktisch in een roeisloep of -boot. 

Op de pagina downloads is de test te downloaden. 


Verlichting

Conform het BPR artikel 3.13. lid 6 dient een door spierkracht voortbewogen klein schip tussen zonsondergang en zonsopkomst en bij vermindert zicht een rondomschijnend wit licht te hebben welke zo hoog mogelijk geplaatst is. Dus geen eigen varianten zoals boordlichten rood en groen, want hiermee creëer je gevaarlijke situaties omdat andere schepen niet weten welk type boot ze zien! Gebruik alleen goedgekeurde verlichting gemaakt voor dit doel, tegenwoordig is zeer betaalbare LED navigatieverlichting te koop, al dan niet gevoed door batterijen. De volgende aandachtspunten zijn van belang;

  • Zorg dat het licht hoog genoeg zit, en ook nog zichtbaar als de stuurman in de sloep staat.
  • Als je het licht op een stand in de vlaggenstokhouder plaatst, borg dan de stang met een lijntje zodat je de verlichting niet kwijt raakt bij het onverhoopt uit de houder raken. 
  • Meer praktisch is het overwegen van een aparte houder waar een lange stang met navigatielicht en/of radarreflector in geplaats kan worden.
  • Neem reservebatterijen mee bij gebruik van navigatieverlichting op (oplaadbare) batterijen. 
  • Check de status van de accu voor vertrek bij gebruik van 12V navigatieverlichting. 
  • Gebruik nooit hoofdlampen, losse zaklampen etc als alternatief voor navigatieverlichting. Je kunt deze wel gebruiken om eventueel extra aandacht te trekken, maar besef dat een andere boot dit ook kan zien als oproep voor hulp!
  • De stuurman dient op de hoogte te zijn van gebruik van verlichting op andere schepen, bruggen, boeien etc! 

Elektronische hulpmiddelen

Er zijn steeds meer mogelijkheden met elektronische hulpmiddelen, lees verder >>